Saturday, March 03, 2012

TOP TEN : APA PATUT ADA PADA IBU HAMIL KEMBAR

SALAM
anda adalah ibu hamil kembar?jom kita tengok apa yang perlu atau patut ada
(tips ini pasti berguna untuk saya juga!) 
  1. persediaan dari abang/kakak si kembar
Educate Your Children
anda boleh beritahu kepada anak yang lain bahawa mereka akan mendapat adik.sebenarnya kanak2 lebih faham dari apa yang kita harapkan.tunjukkan gambar contoh seperti gambar dan situasi yang berkaitan. Juga tunjukkan bahawa kasih sayang anda juga tidak akan berkurang sedikit pun walaupun ahli keluarga anda akan bertambah.

Plan Activities You can Do While Sitting/Laying Down
sejak daripada mengandung,mungkin anda akan merasa letih atau lebih gemar berbaring.jangan jadikan alasan ini untuk tidak meluangkan masa dengan anak yang lain.Sediakan permainan atau aktiviti semasa berbaring atau duduk...penuhkan rumah anda dengan (mungkin)barang2 berikut :
  • Games: Board games, card games, computer games 
  • Surprise Boxes: filled with stickers, colors or other goodies for times when they are bored and need something fresh and new.
  • Crafts: Paper, boxes, markers, crayons, glue, feathers, beads, etc. for times of creative, quiet play
  • Books: Especially books related to new babies, or multiples in the house. .
  • Movies: Save some new, never viewed movies to watch later in the pregnancy when you will need something new and different to do.
Involve Your Children In the Pregnancy 
bawalah anak berjalan/bershopping untuk membeli keperluan.em jangan lupa bawa husband bersama supaya nada tak 'pening'.Mungkin boleh beri peluang anak memilih barangan bayi atau belikan sesuatu unutk mereka.Jadikan anak sebagai 'sebahagian' dari persediaan meyambut adik baru.pasti mereka akan teruja!

Expose Your Children to the Adults You Will Call On
jika anda ingin mengambil seseorang pembantu pastikan anak telah pun 'familiar' dengannya dahulu.jika tidak taku2 nanti kita 'haru biru'. 
persediaan lain: 
  1. bersedia untuk beri bayi nama
  2. stroller yang bagus
  3. bilik bayi yang baik
  4. baby shower, mungkin?
  5. kelas - mungkin perlukan ilmu tambahan, saya rasa kelas antenatal dan kelas penyusuan baik untuk ibu ibu baru
  6. lampin yang banyak (kain atau pakai buang) bagaimana?
    1. First, do the math. apa yang selalu saya buat adalah bawas kalkulator dan kira kos sehelai lampin dan bandingkan dengan setiap jenama.
    2. Then do the legwork. berjalan untuk bershopping membuatkan kita gembira ha ha...mulakan dari tempat yang selalu anda pergi cth tesco,giant,NSK or whatever shopping complex.gunakan segala kelebihan cth kad keahlian atau baucer jika ada.
    3. Log it. simpan rekod.kenalpasti jenama yang sering anda guna dan buat susulan bila ada jualan murah atau jualan gudang.
    4. Examine the alternatives. jika anda sukakan alternatif lampin kain sangat sesuai dan menjimatkan.
    5. Stock up. beli secara pukal lebih menjimatkan masa,tenaga dan wang.cuma berpada2 terutama bayi sebenarnya bayi akan cepat membesar...
    6. Apply coupons to enhance your savings potential. Diaper companies are very generous with their coupon offerings, hoping to generate brand loyalty.
    7. Watch for sales.sila ambil perhatian yang Malaysia penuh dengan jualan murah.
What You Need:
  • Notebook
  • Coupons
  • Weekly newspaper sales flyers
  • Patience and determination
  • Storage space for bulk purchases

    No comments: