Thursday, April 27, 2006

pendidikan seawal dalam kandungan

PERKAHWINAN adalah ibarat perjudian kepada pasangan yang mendirikan rumah tangga. Sekiranya rumah tangga yang dibina atas dasar cinta dan kasih sayang berjaya maka bahagialah seisi keluarga. Jika sebaliknya, akan runtuhlah rumah tangga itu dengan meninggalkan kenangan pahit.
Setiap pasangan yang berkahwin berkeinginan mempunyai cahaya mata. Cahaya mata adalah salah satu antara penyeri dan pengukuh bagi pasangan suami dan isteri. Kebanyakan ibu yang mengandung anak pertama akan merasa kelainan, terutama dalam segi kesihatan. Pada awal mengandung ibu yang hamil perlu menjaga kesihatan terutama dari segi pemakanan dan pergerakan juga harus berhati-hati supaya kandungannya tidak keguguran. Jika ini berlaku, sudah pasti pasangan berkenaan akan kecewa.
Keperluan manusia kepada anak termasuk dalam sebahagian keinginan manusia sebagaimana firman Allah, Harta benda dan anak pinak itu adalah perhiasan hidup di dunia dan amalan-amalan soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhan mu sebagai pahala balasan dan lebih baik sebagai asas yang memberikan harapan. (Al-Kahfi: 46)
Sehubungan itu, Pusat Pembangunan Keluarga Islam (PPKI) Bahagian Pentadbiran Undang-undang Syariah, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) mengadakan seminar khusus untuk ibu-ibu hamil di sebuah hotel di ibu negara baru-baru ini.
Menurut Ketua Penolong Pengarah Bahagian Undang-undang Syariah Jawi, Che Husain Isa, objektif penting PPKI adalah memberi kefahaman mendalam tentang peranan dan kewajipan ibu bapa dalam membina zuriat yang cemerlang bermula daripada awal perkahwinan. Ia juga memperkatakan tentang pentingnya penjagaan dan amalan terbaik sebelum, semasa dan selepas kelahiran menurut pandangan Islam dan ilmu perubatan moden.
Seminar itu juga merupakan satu usaha mempromosi perkhidmatan Pusat Pembangunan Keluarga Islam (PPKI) kepada masyarakat dalam melahirkan keluarga yang mantap dan sejahtera.
PPKI mempunyai sembilan cawangan di masjid-masjid di Wilayah Persekutuan.
Dua ahli panel seminar ialah pensyarah Universiti Malaya, Dr. Sharifah Hayaati Syed Ismail yang membentangkan kertas kerja mengenai penjagaan dan amalan sebelum dan semasa hamil.
Pakar perbidanan dan sakit puan Hospital Pusat Rawatan Islam (Pusrawi), Dr. Salleh Mohd. Yatim pula membentangkan kertas kerja bertajuk Proses Kelahiran, Penjagaan dan Amalan Selepas Kelahiran.
Sharifah Hayaati menekankan pentingnya penjagaan ketika hamil agar zuriat yang dikandung sentiasa dalam keadaan baik. Dalam Islam ada lima peringatan penting iaitu zuriat itu nikmat, amanah, ibadat, jihad dan ujian.
Beliau turut menggalakkan ibu mengandung membaca al-Quran, membanyakkan zikir dan sembahyang sebagai satu usaha supaya zuriat yang lahir akan sihat, soleh, cemerlang dan mudah untuk dididik. Ini kerana jiwanya telah disemai dengan perkara-perkara yang baik ketika dalam kandungan lagi.
“Golongan bapa juga perlu menjaga adab dan kelakuan serta tidak melakukan perkara-perkara yang tidak baik ketika isteri sedang mengandung kerana perbuatan mereka nanti akan mempengaruhi tingkah laku anak yang dalam kandungan isteri,” katanya.
Para peserta seminar juga menyaksikan tayangan slide yang mengandungi pelbagai gambaran dan ilmu untuk persediaan menyambut kelahiran orang baru dalam keluarga.
Sementara itu, Dr. Salleh menasihatkan ibu-ibu yang hamil membuat perancangan awal ketika hendak bersalin. Mereka elok memilih hospital-hospital yang berdekatan dengan rumah kerana ini memudahkan dan tidak merbahayakan mereka ketika hendak bersalin memandangkan keadaan jalan raya di Kuala Lumpur yang sentiasa sesak.
Satu lagi peringatan beliau adalah supaya ibu hamil menjaga kandungan di peringkat awal dan semasa hendak melahirkan selain menyampaikan tip-tip penting untuk pengetahuan para peserta seminar.
Aktiviti paling menarik adalah sesi soal jawab di mana Dr. Salleh menasihatkan kepada para bapa supaya bertanggungjawab dan mengambil berat terhadap isteri masing-masing terutama semasa hendak bersalin kerana sokongan daripada suami adalah semangat bagi isteri.
Beberapa orang pasangan suami isteri yang hadir melahirkan rasa gembira kerana berpeluang mengikuti seminar tersebut.
Pasangan yang bakal menimang cahaya mata pertama dalam masa terdekat ini, My. Sarah Hamzah, 24, yang ditemani suami Mazwan Manan, 26, merakamkan rasa bertuah menghadiri seminar itu kerana dapat menimba banyak ilmu dan cara-cara hendak menghadapi penjagaan, amalan sebelum, semasa hamil dan menjaga pantang selepas bersalin.
My. Sarah sanggup berkorban berhenti kerja kerana ingin menjaga kandungannya yang daripada awal lagi menghadapi masalah.
Sementara itu, Mazwan Manan yang mengakui berdebar-debar menantikan kelahiran bayi pertamanya berjanji akan membantu menjaga isteri dan bayi selepas isterinya bersalin.
Walaupun sudah mempunyai tiga cahaya mata, Roslina Mohd. Tarmizi, 32 dan suaminya Mohd. Irman Mohd. Arsan juga tidak mahu ketinggalan menambah ilmu dengan menghadiri seminar itu.
Roslina yang pernah keguguran tiga kali berasa penting datang ke seminar itu kerana ingin mencari jalan mengelakkan perkara itu berulang.
“Saya amat gembira kerana suami selalu memberikan kerjasama sama ada apabila diajak menghadiri seminar selain selalu membantu melakukan kerja-kerja di rumah,” tambahnya.

No comments: