Wednesday, April 13, 2005

kita OK, adakah anak isteri OK?

Kita OK, Adakah Anak Isteri OK?

Ayat ini sering kita dengar, malah menjadi hafalan sebahagian besar umat Islam. Terjemahannya berbunyi:“Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu.” (At-Tahrim: 6)Boleh dikatakan dalam setiap ceramah berkenaan peranan ibu bapa, para penceramah tidak lupa membacakan ayat ini. Tak kurang juga ia berkumandang di mimbar-mimbar masjid lewat khutbah Jumaat oleh para khatib. Tetapi yang amat disedihkan, tiada tindakan susulan yang wajar diambil oleh mereka yang bergelar suami atau bapa. Kita tahu pentingnya ayat ini, namun kita mengabaikannya. Seolah-olah kita langsung tidak pernah membacanya. Sekali lagi dan seterusnya, baca dan renunglah ayat ini berkali-kali dan bertindaklah dalam ruang lingkup tanggungjawab yang dibebankan Allah ke atas pundak kita.Kerana itu, sekalipun maksud lahir ayat itu sudah terang dan jelas, namun para sahabat Nabi s.a.w. dan para ulama mufassirin menafsirkannya lagi supaya perintah Allah ini dapat dihayati secara mendalam serta dapat dipraktikkan secara lebih berkesan di dalam institusi rumah tangga Muslim.Bagaimana cara memelihara diri dan ahli keluarga dari seksa api neraka? Cuba kita lihat huraian para ahli tafsir berkenaan kehendak, maksud dan tuntutan firman Allah s.w.t. ini.

1. Sayidina Ali Karramallahu wajhah berkata: “Ajarilah mereka (isteri dan anak-anak) dan didiklah mereka.”

2. Al-Hasan berkata: “Suruhlah merka supaya taat kepada Allah dan ajarlah mereka segala sesuatu yang baik.”

3. Imam Fakhrurrazi berpesan:“Meninggalkan larangan Allah atas dirimu.”

4. Muqatil pula berkata:“Hendaknya seorang Muslim mendidik diri dan keluarganya, menyuruh mereka melakukan kebaikan dan melarang mereka dari melakukan kejahatan.”

5. Di dalam tafsir Kassyaf pula disebutkan:“Meninggalkan maksiat dan melakukan ketaatan serta membentuk ahli keluarga sebagaimana membentuk diri sendiri.”

Kalau begitulah besarnya tuntutan dan kehendak ayat ini, maka wajiblah ia dijadikan panduan para ayah atau suami Muslim tidak kira di mana mereka berada. Mereka tidak boleh berlengah dan berpeluk tubuh lagi dalam soal pendidikan keluarga selepas membaca ayat ini. Mereka tidak boleh jadi ghurur (tertipu) dengan hanya memperbanyak ibadat sendirian walhal anak isteri terbiar tanpa didikan agama. Tiada jaminan kita akan selamat dari kehinaan di hari kiamat nanti kalau mengabaikan didikan terhadap anak isteri. Kalau ibadah kita OK, hubungan dengan Allah dan sesama manusia OK, tidak bermakna anak isteri kita pun OK sama. Melainkan kalau kita telah berusaha mendidik dan mengajak mereka untuk sama-sama membesarkan Allah, rindu pada syurga-Nya dan takut pada neraka-Nya. Moga ancaman seksa Allah Al-Jabbar itu cukup dan memadai untuk menggerunkan, menyedarkan dan menginsafkan kita dari kealpaan kita selama ini. Seandainya kita gagal mendidik isteri dan anak-anak ke arah keredhaan Allah s.w.t., buruklah nasib kita di sana. Marilah kita berdoa kepada Allah agar diberi kekuatan untuk mengamalkan perintah ini.

(Koleksi Anis: Oleh: Ruzana Hamim)

No comments: