Thursday, April 28, 2005

salahkah aku

entah...sudah bingung agaknya. aku cuba tatap buku physiology tapi yang keluar dalam otak cuma kosong. gagal menproses sebarang data. jadi hasilnya tentu sahaja TIADA. kenapa? aku sibuk fikirkan tentang apa?

Ya tuhanku
Mengapa hatiku tidak dapat menumpu?
adakah kerana maksiat yang menimpa
atau ini kerana dosa2 lama yang belum terampun olehMu

ampunilah dosa2 ku
jika Kau tak ampuniku
seseungguhnya daku termasuk di kalangan orang2 yang rugi

aku tahu hatiku tak tenang.
bukan pun sebab faktor luaran sedangkan dalaman pun belum terhitung lagi keadaannya.
sulit aku meluah kerana aku enggan meluka.
adakah patut aku dipersalah seandainya kerna suatu berlaku kerna kita tak sempurna. mengapa mahu mempersalah kan orang lain?
mengapa kau tak menghitung dan menjadi buta terhadap kesalahan dan kesilapan sendiri. mengapa mahu menghebah rasa pada yang tidak selayaknya.
kau fikir sekalipun kau benar semua masalah kan pudar?

jangan kau silap dengan manusia.
nanti jika enggan mereka memaafkan kau
Tuhan pun tak mahu ampunimu
bagaimana dibasuh hitam dosa itu
sedang usia dan waktu semakin laju berlalu

nanti ke mati
pun kau masih memikul derita
muhasabah dirimu adalah sebaiknya
tak mahu kau tergelincir dari arus mawaddah...

No comments: