Wednesday, August 04, 2004

10 Wasiat Hassan al-Banna

1.Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyangserta-mertawalaubagaimana keadaan sekalipun.
2.Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilahke majlis-majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlahmembuang masadalam perkara yang tiada memberi faedah.
3.Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arabyang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.
4.Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipunkeranapertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.
5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasaberhubung denganAllah itu sentiasa tenang lagi tenteram.
6.Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedangberjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.
7.Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yangdikehendakioleh pendengar kerana percakapanyang nyaring ituadalah suatu resmiyang sia-sia malah menyakiti hati orang.
8.Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang,mengecampertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakapmelainkan apa- apayang memberi kebajikan.
9.Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslim yangditemui kerana asasgerakan dakwah kita ialah berkenal-kenalan danberkasih-sayang.
10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masayang ada padakita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknyadanringkaskanlah perlaksanaannya.

No comments: