Thursday, March 31, 2005

diet cara Rasulullah :)

Assalamualaikumwarahmatullah
Tengahhari tadi saya telah ke surau tkt 6 sebab menghadiri ceramah Ustaz Abdullah Mahmood. Ustaz ni memang tak kedekut ilmu. Ada aja tips2 ygberguna yg akan diberi kepada sesiapa yg hadir ceramahnya. Tak rugi kita mendengar ceramah
kawan2!......Ada sedikit ilmu yg ingin saya kongsi bersama dengan kawan2 semua? Rupa2nya tanpa kita sedo, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak boleh main balun aje. sebabitulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung,keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yglain2nya. Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga.
Ustaz AbdullahMahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus? Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini?. Gerenti kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan.
Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL
# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIHDAHULU, BARU MAKAN NASI.
# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.
# JANGANSESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM.
SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.
Nampak memanglah pelik... tapi, kalau tak percaya... Kawan2 cubalaa...............Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bilakita sudah tua nanti. Wassalam.
* artikel tu bukan saya yang tulis.
cuma saya cuba ambil pengajaran darinya. begini, dahulu berat saya adalah 58 kg. macam2 yang saya lakukan untuk mengurangkan berat namun hasilnya amat lembap. tetapi saya tidak mengambil ubat2an kerana masalah pemakanan biasanya tidak mampu selesai dengan ubat tanpa merawat punca2 di sebaliknya.
sebenarnya tabiat makan kita yang menyebabkan kita jadi gemuk. saya tak nafikan. sebab saya pun menghadapi masalah yang serupa.
ia bermula semasa saya di tahun 2 kearana saya cepat tension. jadi ubatnya saya makan dan tidur dengan kerap. selainnya masa saya banyak dihabiskan dengan belajar. senaman memang tiada dalam kamus hidup saya. lagilah ibu kata saya masih kurus lagi. sebenarnya tidak. pandangan luaran tidak sama dengan pandangan dari dalam. bila saya makan sesuatu saya yakin ia tak mempengaruhi saya. memang. memang bukan tuk masa pendek. tetapi berat saya naik dengan jayanya. saya perasan semasa hari raya saudara mara menegur saya kelihatan 'berisi'. segan...
jadi saya tercari2 kaedah terbaik. saya mula memerhati tabiat makan saya. saya cuba menukar. walau sukar pada mulanya.
saya cuba praktikkan makan jangan diselangi air. makan buah sebelum makan. lebihkan makan sayur dan sumber organik. kurangkan makan daging. makan ikan dan sumber yang tinggi protein lain. selalu bersenam walau sekadar berjalan dengan cepat. mesti sarapan pagi. elak makan malam yang berat seperti nasi tapi mesti makan. sebolehnya berpuasa hari Isnin dan Khamis. jangan cuba tinggal makan waktu yang sepatutnya makan. semua ada rasionalnya.
akhirnya alhamdulillah saya mula nampak perubahannya dalam masa setahun. berat badan saya berkurang kepada 52 kg. kadang2 ke 49 kg. naik takut saya jika saya mendapat kekurangan zat atau anaemia saya datang semula. jadi bagaimana? mahu pilihan yang macam mana. berdietlah dengan pilihan yang baik. jangan menyeksa diri. cuba perhati cara diet Rasulullah ni. pasti ada kebaikannya yang tersembunyi.

No comments: